• BEGELEIDING
  • OPVANG
  • WONEN
meer met mensen

Briefadres nodig?

Als u dak- of thuisloos bent, kunt u natuurlijk een postadres nodig hebben. Bijvoorbeeld als u een (nieuw) paspoort, rijbewijs of een uitkering wilt aanvragen of u zich inschrijft als werkzoekend of woningzoekend. Inwoners van Noord-Kennemerland kunnen zich in dat geval op ons adres inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP). Het adres is Jan de Heemstraat 7, 1816 KB Alkmaar.

Briefadres aanvragen
U vraagt een briefadres aan op het stadskantoor. U heeft daarvoor een instemmingsverklaring van dnoDoen nodig. U krijgt een instemmingsverklaring:

  • als u ouder bent dan 18 jaar;
  • als u een geldig legitimatiebewijs kunt overleggen en (zo nodig) een geldige verblijfsvergunning; 
  • als u afkomstig bent uit de regio Noord-Kennemerland; 
  • als u akkoord bent met en zich houdt aan de huisregels van Briefadressen dnoDoen.


Voor een instemmingsverklaring meldt u zich bij de
Centrale Voordeur in Alkmaar. Dit kan op maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 uur en 15.00 uur.

Met onze instemmingsverklaring meldt u zich op het stadskantoor. Daar zal worden onderzocht of u in aanmerking komt voor een tijdelijk briefadres. Is dat zo, dan kunt u op de hieronder genoemde tijden uw post komen ophalen op de Jan de Heemstraat 7 in Alkmaar. Na drie maanden onderzoekt de gemeente opnieuw of u voor verlenging van een briefadres (met nogmaals 3 maanden) in aanmerking komt. 

Openingstijden
De openingstijden voor het ophalen van de post op de Jan de Heemstraat 7 zijn: maandag, woensdag, donderdag en vrijdag van 11.00 uur tot 15.00 uur. Op dinsdag is het loket briefadres gesloten.